Za darmo czy nie
2019-09-17Klientela różnych firm bywa mniej lub bardziej doborowym gronem ludzi o różnych potrzebach i charakteryzującym się różnymi cechami osobowości. Ponieważ na rynku panuje spora konkurencja, utrzymanie lojalności klientów przez jak najdłuższy okres czasu może być wyjątkowo trudne, ale wykonalne przy podjęciu odpowiednich starań. Sposób działania trzeba dopasować do tego, jacy są to ludzie, dlatego często przed jakąkolwiek kampanią gromadzi się jak najwięcej danych umożliwiających przygotowanie np. spersonalizowanych ofert. Oprócz spełniania potrzeb w zakresie danej branży, warto też utrzymywać właściwe podejście do wszystkich osób korzystających z oferty. Nierzadko na przykładzie codziennych sytuacji widać wyraźnie, że nie można posiłkować się jedną miarą do całego grona klientów. Biorąc pod uwagę chociażby promocje, obniżki, okazje łatwo zauważyć, że część klientów uwielbia słowo „darmo”, natomiast pozostała część zaczyna wtedy wykazywać nieufność i zastanawiać się, dlaczego firma zdecydowała się na taki krok. Chcąc zaspokoić wymagania i jednej, i drugiej grupy, trzeba znaleźć i zastosować złoty środek. Takim środkiem może być korzystanie z narzędzi promocyjnych, takich jak czekoladki reklamowe, gadżety o sporej funkcjonalności, zaserwowanie klientom kawy lub herbaty na spotkaniu handlowym albo wykonanie innego, podobnie miłego gestu. Słodycze, takie jak cukierki reklamowe, są zawsze dość wygodne, można nawet założyć, że najwygodniejsze. Ich darmowa obecność kojarzona jest przede wszystkim z tworzeniem w firmie miłej atmosfery, a nie z próbowaniem „wciskania na siłę” czegoś, co w innym przypadku się nie sprzeda. Czekoladki reklamowe można nawet wręczać klientom wraz z minireklamą, która służy przypomnieniu danych teleadresowych lub szczegółów aktualnej oferty, albo też zachęca do wejścia na stronę internetową firmy. Degustacja słodyczy nigdy nie może przyjmować charakteru jakiejś specjalnej części spotkania. Produkty takie jak cukierki reklamowe muszą się znaleźć gdzieś w naturalnym miejscu, mogą być też rozdane jako poczęstunek, po którym przechodzi się swobodnie do dalszych czynności, rozmów itd. Jeśli nie zostanie to zaplanowane na początku, czekoladki reklamowe można rozdawać przy wyjściu, tutaj z kolei w formie podziękowania wszystkim za obecność, miłe chwile i jako wzmocnienie zachęty do jeszcze kilku odwiedzin w miarę posiadania czasu i możliwości. W taki sam „lekki” sposób da się wręczyć tez niewielkie przedmioty z nadrukami reklamowymi, jak breloczki czy smycze, chociaż niewłaściwe jest przesadzanie z ilością gratisów zwłaszcza jeśli owa ilość nie idzie w parze z najwyższą jakością.